Interfejsy sieciowe

W starszych wersjach RHEL karty sieciowe nazywane były automatycznie przez system eth (ethernet), em (embedded), wlan (wireless lan) i numeracja zaczynała się od 0 i zwiększana była o 1 wraz z wykrywaniem przez system nowych interfejsów w czasie startu systemu. Jeżeli w serwerze było zainstalowanych kilka kart to istniało prawdopodobieństwo zmiany numeru karty co mogło skutkować problemami. Począwszy od RHEL 7.0 domyślny schemat nazewnictwa interfejsów sieciowych oparty jest o wiele reguł określanych przez systemd i udev, które to przypisują kartom numery na podstawie informacji z BIOSu, topologii i położenia karty. Continue reading “Interfejsy sieciowe”

Moduły

Linux zapewnia wiele narzędzi do obsługi modułów. System wykrywa sprzęt i ładuje odpowiednie moduły automatycznie ale mogą zdarzyć się sytuacje gdy jakieś urządzenie nie zostanie wykryte. W takich sytuacjach należy skorzystać z narzędzia depmod. Zmusza ono system do przeskanowania sprzętu, odnalezienia odpowiednich modułów dla nowych urządzeń, utworzenia wymaganych zależności, aktualizacji pliku np. /lib/modules/3.10.0-123.8.1.el7.x86_64/modules.dep oraz utworzenia i aktualizacji korespondujących plików map w katalogu np.  /lib/modules/3.10.0-123.8.1.el7.x86_64 : Continue reading “Moduły”

Instalacja nowego kernela

W przeciwieństwie do innych pakietów instalacja i aktualizacja pakietów związanych z jądrem systemu wymaga zachowania szczególnej ostrożności, w przeciwnym razie można doprowadzić system do stanu, w którym nie będzie go można uruchomić. Wskazane jest zawsze instalować jądro w nowszej wersji zamiast aktualizować istniejące. Stare jądro musi być dostępne na wypadek braku możliwości wystartowania systemu z nowego jądra. Continue reading “Instalacja nowego kernela”

Jądro systemu

Domyślnym jądrem w systemie RHEL7.0 jest kernel w wersji 3.10, który zapewnia 64 bitowe środowisko i biblioteki do wsparcia aplikacji zarówno 64 i 32 bitowych. Jądro Linuxa to zbiór komponentów softwarowych nazywanych modułami, które pracują jako jeden podmiot aby umożliwić program i aplikacjom wydajne funkcjonowanie. Modułami mogą być sterowniki różnych urządzeń takich jak karta graficzna czy urządzeń peryferyjnych a także softwarowe komponenty takie jak LVM, system plików czy softwarowy RAID. Continue reading “Jądro systemu”

GRUB

Menu GRUB wyświetla listę bootowalnych kerneli do wyboru. Zmieniać jądra można strzałkami góra i dół. Wciskając klawisz “e” można wejść do edycji danego jądra, do linii komend GRUB można wejść wciskając klawisz “c”. W trybie edycji GRUB wczytuje wybraną pozycję z pliku /boot/grub2/grub.cfg. Po wprowadzeniu zmian w trybie edycji można nacisnąć Ctrl+x aby uruchomić system, Ctrl+c aby przełączyć się do linii komend grub> lub ESC aby anulować wprowadzone zmiany i przenieść się z powrotem do głównego menu. Continue reading “GRUB”